کد مطلب: 99617 تعداد بازدید: ۲۲۱

نشست علمی- پژوهشی با موضوع: اهمیت پژوهش در تمدن سازی با حضور خانم رمضانی معاون پژوهش

نشست علمی- پژوهشی

سه شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۵۹:۱۰
به همت مدیر و معاون پژوهش محترم حوزه علمیه زینبیه (سلام الله علیها) شهرستان آبیک به مناسبت هفته پژوهش نشست علمی- پژوهشی با موضوع: اهمیت پژوهش در تمدن سازی با حضور خانم رمضانی معاون پژوهش در تارخ 24/09/139 برگزار گردید. نشست علمی- پژوهشی به صورت آنلاین جهت استفاده طلاب در سامانه سیما برگزار گردید.

به همت مدیر و معاون پژوهش محترم حوزه علمیه زینبیه (سلام الله علیها) شهرستان آبیک به مناسبت هفته پژوهش نشست علمی- پژوهشی  با موضوع: اهمیت پژوهش در تمدن سازی با حضور خانم رمضانی معاون پژوهش در تارخ 24/09/139 برگزار گردید. نشست علمی- پژوهشی به صورت آنلاین جهت استفاده طلاب در سامانه سیما برگزار گردید.

خانم رمضانی در ابتدا ضمن حمد وثنای خداوند متعال و تبریک هفته پژوهش بحث را اینگونه آغاز کردند که به شرح زیر است

در ابتدا ایشان به معانی مختلف پژوهش و تمدن اسلامی پرداخته و گفتند:

واژه پژوهش کاملا واضح است و نیاز به توضیح ندارد ؛ تحقیق و بررسی و جستجو است و تمدن اسلامی به معنای مجموعه باورها و ارزش های اسلامی است که برای توضیح تمدن اسلامی  خوب است به این نکته اشاره کنیم که در انقلاب اسلامی که توسط امام راحل اتفاق افتاد ؛امام بزرگوار باعث ایجاد دو تحول در مردم شدند:

تحول اول نسبت به این بود که دین را از مسائل شخصی مردم اعم از نماز و روزه و .... وسعت بخشید و به مسائلی از جمله نظام اسلامی و ...تعمیم دادند و تحول بعدی در طرز تفکر مردم نسبت به آینده بود که مردم به فکر ایجاد یک نظام اسلامی و ایجاد تمدن اسلامی افتادند.

تا زمانی که من و شما به تحقیق و پژوهش در زمینه تمدن اسلامی نپردازیم، نمی توان آروز به وصل چنین تمدنی را در ذهن بپرورانیم

ایشان تصریح کردند، یکی از اصلی ترین وظایف ما در زمینه پژوهش ، پژوهش و تحقیق در بیانیه گام دوم انقلاب است

این بیانیه با تبیین متفاوت، در عین نوآوری و خلاقیت، با بهره مندی از رویکردی تاریخی و مستند، و با روایتی زیبا و خوش ساخت از اصل انقلاب اسلامی، چالش ها، بحران ها، عبرت ها، دستاوردها و ظرفیت ها، با روند پژوهی سیر به سوی تمدن نوین اسلامی و تکیه بر شناخت مزیت های کلیدی و الزامات جهش در چله دوم انقلاب، ضمن تجویز راهبردهای اساسی، با تصریح به الزامات درونی و حفظ ساحت بیرونی، نوید بخش تحولات عمیق و گسترده ای است.

وی گفتند: با توجه به فرمایشات رهبری در بیانیه گام دوم ،که در بحث امروز ما جایگاه ویژه ای دارد و در بیانیه به عنوان توصیه اول به آن اشاره شده است: علم و پژوهش هست.

(دانش،‌ آشکارترین وسیله‌ی عزّت و قدرت یک کشور است. روی دیگر دانایی، توانایی است. دنیای غرب به برکت دانش خود بود که توانست برای خود ثروت و نفوذ و قدرت دویست‌ساله فراهم کند و با وجود تهیدستی در بنیانهای اخلاقی و اعتقادی، با تحمیل سبک زندگی غربی به جوامع عقب‌مانده از کاروان علم، اختیار سیاست و اقتصاد آنها را به دست گیرد. ما به سوءاستفاده از دانش مانند آنچه غرب کرد، توصیه نمیکنیم، امّا مؤکّداً به نیاز کشور به جوشاندن چشمه‌ی دانش در میان خود اصرار می‌ورزیم.)

وی طبق آمار اظهار کردند: رشد علم ایران 11برابر رشد متوسط علم در جهان است ولی باید با همین سرعت ادامه دهیم تا عقب ماندگی دوران پهلوی را جبران کنیم در قدیم تحصیل مخصوص یک قشر خاصی بود و یا زنان حق تحصیل نداشتند و...

حضرت آقا بحث پیشرفت علمی را به عنوان یک جهاد علمی معرفی می کنند و از جوانان مطالبه می کنند که با احساس مسئولیت بیشتر به این جهاد بپردازند.

پس بدون شک پیشرفت علمی و پیش قدم شدن در این جهاد علمی ما را به تمدن اسلامی نزدیک تر خواهد کرد.

وی در ادامه به تفاوت تمدن غرب و تمدن اسلامی پرداختند و گفتند: ما باید دنبال تمدّن نوین اسلامی باشیم برای بشریّت؛ این تفاوت اساسی دارد با آنچه قدرت ها درباره‌ی بشریّت فکر میکنند و عمل میکنند؛ این به‌معنای تصرّف سرزمین‌ها نیست؛ این به‌معنای تجاوز به حقوق ملّتها نیست؛ این به‌معنای تحمیل اخلاق و فرهنگ خود بر دیگر ملّتها نیست؛ این به‌معنای عرضه کردن هدیّه‌ی الهی به ملّتها است، تا ملّتها با اختیار خود، با انتخاب خود، با تشخیص خود راه درست را انتخاب کنند. راهی که امروز قدرتهای جهان ملّتها را به آن راه کشانده‌اند، راه غلط و راه گمراهی است. این وظیفه‌ی امروز ما است.
ایشان با اشاره به بیانات رهبریس در ادامه گفتند:

یک روزی مردم اروپا با استفاده از دانش مسلمین و فلسفه‌ی مسلمین توانستند از این دانش و فلسفه استفاده کنند و یک تمدّنی را برای خودشان شالوده‌ریزی کنند. این تمدّن البتّه تمدّن مادّی بود. از قرن شانزدهم و هفدهم میلادی اروپایی‌ها شروع کردند به شالوده‌ریزی یک تمدّن جدید، و چون مادّی بود از ابزارهای گوناگون بی‌محابا استفاده کردند؛ [از طرفی‌] به سمت استعمار رفتند، به سمت مغلوب کردن ملّتها رفتند، به سمت غارت کردن ثروت ملّتها رفتند؛ از یک طرف هم خودشان را در درون تقویت کردند با علم و با فنّاوری و با تجربه، و این تمدّن را بر عالم بشریّت حاکم کردند. این کاری بوده است که اروپایی‌ها در طول چهار پنج قرن انجام دادند. این تمدّنی که آن ها به دنیا عرضه کردند، جلوه‌های زیبایی از فنّاوری و سرعت و سهولت و ابزارهای زندگی را در اختیار مردم گذاشت امّا خوشبختی انسانها را تأمین نکرد، عدالت را برقرار نکرد؛ بعکس، بر فرق عدالت کوبید، ملّت هایی را اسیر کرد، ملّت هایی را فقیر کرد، ملّت هایی را تحقیر کرد؛ در درون خود هم دچار تضادها شد، از لحاظ اخلاقی فاسد شدند، از لحاظ معنوی پوک و پوچ شدند. امروز خود غربی‌ها به این معنا گواهی می دهند. یک سیاستمدار برجسته‌ی غربی به من گفت دنیای ما دنیای پوچ و پوکی است و این را حس میکنیم. راست میگوید؛ این تمدّن ظاهر پُرزرق ‌و برقی داشت امّا باطن خطرناکی برای بشریّت داشت. امروز تضادهای تمدّن غربی خود را دارد نشان می دهد؛ در آمریکا یک‌جور، در اروپا یک‌جور، در مناطق تحت سلطه‌ی اینها در سراسر دنیا هم یک‌جور.

امروز نوبت ما است، امروز نوبت اسلام است. وَ تِلکَ الاَیّامُ نُداوِلُها بَینَ النّاس؛(۱) امروز نوبت مسلمین است که با همّت خود، تمدّن نوین اسلامی را شالوده‌ریزی کنند. همچنان‌که اروپایی‌ها آن‌روز از دانش مسلمین استفاده کردند، از تجربه‌ی مسلمین استفاده کردند، از فلسفه‌ی مسلمین استفاده کردند، ما [هم] امروز از دانش جهان استفاده میکنیم، از ابزارهای موجود جهانی استفاده میکنیم برای برپا کردن تمدّن اسلامی، منتها با روح اسلامی و با روح معنویّت. این وظیفه‌ی امروز ما است. 08/10/1394

وی طبق فرمایشات رهبری گفتند:  توصیه دوم که در بیانیه برای رسیدن به تمدن اسلامی بیان شده است؛ معنویت و اخلاق است

معنویّت به معنی برجسته کردن ارزش های معنوی از قبیل: اخلاص، ایثار، توکّل، ایمان در خود و در جامعه است، و اخلاق به معنی رعایت فضیلت‌هایی چون خیرخواهی، گذشت، کمک به نیازمند، راستگویی، شجاعت، تواضع، اعتمادبه‌نفس و دیگر خلقیّات نیکو است. معنویّت و اخلاق، جهت‌دهنده‌ی همه‌ی حرکت ها و فعّالیّت های فردی و اجتماعی و نیاز اصلی جامعه است؛ بودن آن ها، محیط زندگی را حتّی با کمبودهای مادّی، بهشت می سازد و نبودن آن حتّی با برخورداری مادّی، جهنّم می‌آفریند.

البتّه با دستور و فرمان به دست نمی‌آید، پس حکومت ها نمی توانند آن را با قدرت قاهره ایجاد کنند، امّا اوّلاً خود باید منش و رفتار اخلاقی و معنوی داشته باشند، و ثانیاً زمینه‌ را برای رواج آن در جامعه فراهم کنند و به نهادهای اجتماعی دراین‌باره میدان دهند و کمک برسانند؛ با کانونهای ضدّ معنویّت و اخلاق، به شیوه‌ی معقول مقابله کنند و خلاصه اجازه ندهند که جهنّمی‌ها مردم را با زور و فریب، جهنّمی کنند.

وی در پایان به این نکته تصریح کردند:که بدون خوسازی و رعایت اخلاق نمی توان در مسیر تمدن سازی قرار گرفت.

البته مراد از خودسازی، گوشه نشینی و فرار از جامعه نیست؛ بلکه خودسازی در فضای اجتماع و با ایجاد فضایی پاک برای جوانان و... مراد است.

مقام معظم رهبری در تاریخ 06/09/1398 بیان کردند

تکیه‌ی‌ بنده‌ روی جوان ها است؛ می‌بینید که غالباً دلبسته‌ی جوان ها و امیدوار به جوان ها هستم برای آینده؛ منتها آن جوانی که می تواند پیشران حرکت عظیم کشور به سوی تمدّن نوین اسلامی باشد کدام جوان است؟ چه ‌جور جوانی است؟ بنیه‌ی معنوی اینجا معنا پیدا میکند؛ جوانی که با انگیزه است، با ایمان است، با خِرد است، قدردان توان خویش است، اهل کار است، اهل ابتکار است، توکّل به خدا دارد، اعتماد به نفس دارد.                         پایان